رتبه بندی راهبردهای توسعه گردشگری استان کرمانشاه با بهره‌گیری از ماتریس SWOT و تحلیل پوششی داده‌های فازی (Fuzzy Dea)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه

2 عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی مدیریت راهبردی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه

چکیده

صنعت گردشگری یکی از پرطرفدارترین‌ صنایع بوده و روزبه‌روز در حال توسعه فراوانی است که به این سبب راه را برای بسیاری از توریست‌ها و مسافرانی که می‌خواهند به اقصی نقاط جهان سفر کنند، آسان کرده و بدون کمترین مشکل می‌توانند به هر نقطه از دنیا سفر کنند و از سفرشان لذت ببرند. استان کرمانشاه یکی از مراکز جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی در کشور ایران است این استان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است .صنعت گردشگری در استان کرمانشاه به دلیل نداشتن راهبردهای درخور موفق به استفاده از پتانسیل‌های مطلوب خود نبوده و نیاز است تا با ارائه راهکارهایی در جهت توسعه این صنعت در استان کرمانشاه این امر مهم انجام شود. تحقیق حاضر با هدف رتبه بندی راهبردهای توسعه گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. روش تحقیق نیز از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق نیز شامل یک نمونه ۲۳ نفری از کارشناسان در ادارات مرکزی میراث فرهنگی و گردشگری استان می باشد. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و جهت تعیین راهبردها از مدلSWOT استفاده شده است. همچنین از روش dea فازی نیز به منظور رتبه بندی راهبردها بهره گیری شده است. یافته ها حاکی از آن است که تعداد نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای شناسایی شده در صنعت گردشگری استان کرمانشاه به ترتیب: ۹،۱۰،۸،۱۰ عامل می باشد. همچنین موقعیت فعلی استراتژی گردشگری استان کرمانشاه در ناحیه چهارم(راهبرد رقابتی) قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

ranking of tourism development strategies of Kermanshah province using SWOT matrix and Fuzzy Dea data envelopment analysis.

نویسندگان [English]

  • elahe fallahi 1
  • siamak azadi 2
1 Higher Education Institution of Kermanshah Jahad
2 Faculty Member and Director of Strategic Management Research Group of Kermanshah Province
چکیده [English]

The tourism industry is one of the most popular industries and it is developing a lot every day, which makes it easy for many tourists and travelers who want to travel all over the world and can travel to anywhere in the world without any problem. Enjoy their journey. Kermanshah province is one of the national and international tourist attraction centers in Iran. Due to its tourist attractions, it has been hosting a large number of domestic and foreign tourists every year. The tourism industry in Kermanshah province succeeded in using it due to lack of suitable strategies. It is not a desirable potential and it is necessary to provide a solution for developing this industry in Kermanshah province. The present research aims to rank the tourism development strategies of Kermanshah province. The research method is applied in terms of purpose and in terms of collecting survey information. The research sample also includes a sample of 23 experts from the central cultural heritage and tourism departments of the province. The research data were collected using a questionnaire and the SWOT model was used to determine the strategies. The dea-fuzzy method has also been used to rank the strategies. Findings indicate that the number of strengths, weaknesses, opportunities and threats identified in the tourism industry of Kermanshah province is 9,10,8,10, respectively. The current position of Kermanshah Tourism Strategy in the 4th District (Competitive Strategy) was also discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Plan
  • Comprehensive Tourism Model
  • SWOT Method
  • Fuzzy DEA
  • Kermanshah